Якщо вас зупинили на вулиці працівники поліції до 6 квітня 2020 р. і склали протокол про адміністративне правопорушення, через відсутність на вашому обличчі засобів захисту (захисної маски і т.д.), то знайте, що це є незаконним!

Постанова КМУ від 2 квітня 2020 року №255, викликала багато негативних відгуків та емоцій.

Тож, ми вирішили розглянути деякі заборони та прокоментувати права, які має громадянин у кожній з цих заборон.

Як ви знаєте, Законом України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України, спрямованих на запобігання виникненню і поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19)» від 17.03.2020 року було доповнено статтею 44-3 Кодекс України про адміністративні правопорушення.

Стаття 44-3 “Порушення правил щодо карантину людей” передбачає:

Порушення правил щодо карантину людей, санітарно-гігієнічних, санітарно-протиепідемічних правил і норм, передбачених Законом України “Про захист населення від інфекційних хвороб”, іншими актами законодавства, а також рішень органів місцевого самоврядування з питань боротьби з інфекційними хворобами, –

тягне за собою накладення штрафу на громадян від однієї до двох тисяч неоподатковуваних мінімумів доходів громадян і на посадових осіб – від двох до десяти тисяч неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.

Та внесено зміни до статті 325 Кримінального кодексу України, яка має наступну редакцію:

Стаття 325. Порушення санітарних правил і норм щодо запобігання інфекційним хворобам та масовим отруєнням

1. Порушення правил та норм, встановлених з метою запобігання епідемічним та іншим інфекційним хворобам, а також масовим неінфекційним захворюванням (отруєнням) і боротьби з ними, якщо такі дії спричинили або завідомо могли спричинити поширення цих захворювань, –

карається штрафом від тисячі до трьох тисяч неоподатковуваних мінімумів доходів громадян або арештом на строк до шести місяців, або обмеженням волі на строк до трьох років, або позбавленням волі на той самий строк.

2. Ті самі діяння, якщо вони спричинили загибель людей чи інші тяжкі наслідки, –

караються позбавленням волі на строк від п’яти до восьми років.

{Стаття 325 в редакції Законів № 1125-VI від 17.03.2009№ 530-IX від 17.03.2020 – діє протягом трьох місяців з дня опублікування Закону, з урахуванням змін, внесених Законом № 540-IX від 30.03.2020}

Хто має право складати протокол про адміністративне правопорушення?

Особи, які мають право складати протоколи про адміністративне правопорушення, згідно ст. 44-3 КУпАП, визначено в ст. 255 КУпАП і до них відносяться:

– уповноважені на те посадові особи органів внутрішніх справ (Національної поліції);
– органи охорони здоров’я;
– органи державної санітарно-епідеміологічної служби;
– посадові особи, уповноважені на те виконавчими комітетами (а у населених пунктах, де не створено виконавчих комітетів, – виконавчими органами, що виконують їх повноваження) сільських, селищних, міських рад.
 
Відповідальність неповнолітніх, звільнення від адміністративної відповідальності.
 
Згідно ст. 12 КУпАП, адміністративна відповідальність наступає з 16-ти років.
До осіб віком від шістнадцяти до вісімнадцяти років, які вчинили адміністративні правопорушення, застосовуються заходи впливу, передбачені статтею 24-1 КУпАП, а саме:
– зобов’язання публічно або в іншій формі попросити вибачення у потерпілого;
– попередження;
– догана або сувора догана;
– передача неповнолітнього під нагляд батькам або особам, які їх замінюють, чи під нагляд педагогічному або трудовому колективу за їх згодою, а також окремим громадянам на їх прохання.
 
Тобто, штраф, передбачений санкцією статті 44-3 неповнолітнім не загрожує.
 
Які ж заборони введені з 06 квітня 2020 року?

З 6 квітня 2020 р. заборонами, які обмежують права громадян України є:

  • Не більше 2 (двох) осіб, мають право переміщатися у свої справах по вулиці;

Виключення:

  1. Службова необхідність! Визначення службової необхідності у Постанові КМУ №255 від 02 квітня 2020 року, ви не знайдете.

Тлумачити «службову необхідність» можна по-різному! Однак, виходячи із слова «службова» – це більше стосується державної служби, визначення якої дається ЗУ «Про державну службу».

Тому, припускаємо, що службова необхідність буде стосуватися скоріше за все  державних службовців, якими є в тому числі, і працівники поліції.

2. Супровід осіб, які не досягли 14 років (батьки, усиновлювачі, опікуни, піклувальники та близькі родичі). Вигуляти чужу дитину не вийде, має бути встановлений «родинний» зв’язок!

 

  • Захисна маска – ваша гарантія уникнути штрафу у розмірі від 17 тис. до 34 тис. грн.,  а також це може бути респіратор або захисна маска виготовлена самостійно. Її необхідно носити вдягнутою в громадських місцях обов’язково також з 6 квітня 2020 р.

 Визначення громадських місць Кабінет Міністрів України  у Постанові №255 не надає, але виходячи із аналізу законодавства, під це визначення підпадають наступні об’єкти:

 ліфти;

  під’їзди житлових будинків;

 підземні переходи;

 громадський транспорт;

 зупинки громадського транспорту;

 аеропорти та вокзали;

 дитячі майданчики;

 приміщення та території спортивних споруд та закладів (стадіони, спортивні майданчики тощо);

 приміщення закладів громадського харчування (ресторани, кафе тощо);

 приміщення закладів культури;

 приміщення та території закладів охорони здоров’я;

 приміщення та території навчальних закладів;

 приміщення органів державної влади та органів місцевого самоврядування, інших державних установ;

 приміщення підприємств, установ та організацій усіх форм власності;

 приміщення готелів (та аналогічних засобів розміщення – хостели, гуртожитки тощо).

 

ЗА ОФІЦІЙНИМ РОЗ’ЯСНЕННЯМ КМУ: «Перелік громадських місць може бути розширений органами місцевої влади. Наприклад, у м. Києві до громадських місць відносяться також зупинки громадського транспорту та 50-метрова зона навколо них; церкви та 50-метрова зона навколо них; заклади торгівлі закритого і відкритого типів, зокрема торгові ряди та ринки; кінотеатри та прилегла до них територія тощо.

Тому ми наполегливо рекомендуємо перебувати на вулиці в масці, оскільки у будь-який момент можете опинитись на території, яка підпадає під визначення «громадське місце».

  • Відвідування парків, скверів, зон відпочинку, лісопаркових та прибережних зон!

Із офіційного роз’яснення КМУ: «Чи можна ходити в парк чи сквер?

Ні, відтепер – не можна. Відвідування парків, скверів, зон відпочинку, лісопаркових та прибережних зон забороняється. Це дозволяється лише у випадку, якщо вам потрібно вигуляти домашню тварину, або через службову необхідність

  • Відвідування спортивних та дитячих майданчиків.

05 квітня 2020 року, в місті Бровари, футболісти грали на спортивному майданчику в футбол о 8 год. ранку.

Одна із мешканок житлового будинку, здійснила зйомку на камеру мобільного телефону і повідомила працівників поліції про порушення карантинних правил, бо на її думку, це несправедливо, що вона не має можливості вийти на вулицю з дитиною, щоб він погрався на спортивному майданчику, а дорослі мужі собі в цьому не відмовляють.

Приїхали поліцейські, подивилися на футболістів, як вони грають і поїхали далі!

Тому, будьте уважні, «Большой брат наблюдает за тобой» та не порушуйте закон!

  • Перебувати на вулицях без документів, що посвідчують особу, підтверджують громадянство чи її спеціальний статус.

 Документами, які посвідчують особу, підтверджують громадянство чи її спеціальний статус, згідно ЗУ «Про Єдиний державний демографічний реєстр та документи, що підтверджують громадянство України, посвідчують особу чи її спеціальний статус», є:

 а) паспорт громадянина України;

б) паспорт громадянина України для виїзду за кордон;

в) дипломатичний паспорт України;

г) службовий паспорт України;

ґ) посвідчення особи моряка;

д) посвідчення члена екіпажу;

е) посвідчення особи на повернення в Україну;

є) тимчасове посвідчення громадянина України;

2) документи, що посвідчують особу та підтверджують її спеціальний статус:

а) посвідчення водія;

б) посвідчення особи без громадянства для виїзду за кордон;

в) посвідка на постійне проживання;

г) посвідка на тимчасове проживання;

ґ) картка мігранта;

д) посвідчення біженця;

е) проїзний документ біженця;

є) посвідчення особи, яка потребує додаткового захисту;

 Згідно до статті 32 Закону України “Про поліцію”,  поліцейський має право вимагати в особи пред’явлення нею документів, що посвідчують особу, та/або документів, що підтверджують відповідне право особи, у таких випадках:

1) якщо особа володіє зовнішніми ознаками, схожими на зовнішні ознаки особи, яка перебуває в розшуку, або безвісно зниклої особи;

2) якщо існує достатньо підстав вважати, що особа вчинила або має намір вчинити правопорушення;

3) якщо особа перебуває на території чи об’єкті із спеціальним режимом або в місці здійснення спеціального поліцейського контролю;

4) якщо в особи є зброя, боєприпаси, наркотичні засоби та інші речі, обіг яких обмежений або заборонений, або для зберігання, використання чи перевезення яких потрібен дозвіл, якщо встановити такі права іншим чином неможливо;

5) якщо особа перебуває в місці вчинення правопорушення або дорожньо-транспортної пригоди, іншої надзвичайної події;

6) якщо зовнішні ознаки особи чи транспортного засобу або дії особи дають достатні підстави вважати, що особа причетна до вчинення правопорушення, транспортний засіб може бути знаряддям чи об’єктом вчинення правопорушення.

Це виключний перелік, в інших ситуаціях немає підстав для пред’явлення  вами документів, що посвідчують особу!

  • Регулярні та нерегулярні перевезення пасажирів автомобільним транспортом у міському, приміському, міжміському, внутрішньообласному та міжобласному сполученні, зокрема пасажирські перевезення на міських автобусних маршрутах у режимі маршрутного таксі.

Виключення:

  1. Перевезення пасажирів легковими автомобілями*!

*Звичайно, що за умови:  вдягнутих засобів індивідуального захисту, зокрема респіратора або захисної маски, у тому числі виготовлених самостійно.

  1. Службовими та/або орендованими автомобільним транспортом**;

**За умови: забезпечення водіїв та пасажирів під час таких перевезень засобами індивідуального захисту в межах кількості місць для сидіння, передбаченої технічною характеристикою транспортного засобу або визначеної в реєстраційних документах на цей транспортний засіб і виключно за маршрутами руху, погодженими з органами Національної поліції, а також дотримання відповідних санітарних та протиепідемічних заходів.

  • Особи, які досягли 60-річного віку, крім осіб, які здійснюють заходи, пов’язані з недопущенням поширення COVID-19, забезпечують діяльність об’єктів критичної інфраструктури, згідно частини 4 Постанови КМУ №255 є особами, які потребують самоізоляції.

 Тому, їх перебування у громадських місцях буде адміністративним правопорушенням, що може бути наслідком складення протоколу про адміністративні правопорушення та накладенням штрафу у розмірі від 17 тис. до 34 тис. грн.

Однак, згідно офіційних роз’яснень КМУ на сайті: https://www.kmu.gov.ua/news/rozyasnennya-shchodo-novih-obmezhuvalnih-zahodiv-na-period-karantinu:

«В якому випадку людям старше 60 років можна тепер виходити на вулицю?

Люди старше 60 років поки що мають сидіти вдома. Вони відносяться до групи підвищеного ризику, відтак – потребують самоізоляції. Що це означає? По-перше, вони мають перебувати у визначеному ними місці самоізоляції. По-друге, утримуватися від контакту з іншими особами – крім тих, з якими вони спільно проживають.

А якщо вони не мають близьких людей молодшого віку, які можуть про них піклуватися?

Людям, що знаходяться на самоізоляції (крім хворих на COVID-19) та про яких немає кому подбати, дозволено відвідувати магазини та інші місця торгівлі, які розміщені на відстані не більше, ніж 2 кілометри від місця самоізоляції. Ці люди мають дотримуватися масочного режиму.

Окрім того, Уряд доручив обласним державним адміністраціям вжити додаткових заходів до виявлення та обслуговування одиноких осіб та осіб, які одиноко проживають, серед громадян похилого віку, осіб з інвалідністю, осіб, які перебувають на самоізоляції, та організувати належний соціальний супровід.»

Чи є вони незаконними такі заборони? Так!

Так як, вказані заборони порушують зокрема, статті 21, ч. 2, 3 ст. 22, 24, 28, 33, 35, 39, 42, 48 Конституції України.

Проте, закликаємо вас зберігати спокій та терпіння, бо під загрозою життя наших близьких та рідних. І тільки від нас залежить як довго ще буде тривати карантин.

І дана юридична консультація, стане вам у нагоді для правильного розуміння процедури притягнення до адміністративної відповідальності і оперування своїми правами та обов’язками у період дії карантину.

Як діяти в ситуації, коли вас зупинив працівник поліції чи інша уповноважена особа?

  1. Телефонувати адвокату, бо згідно ст. 59 Конституції України та ст. 268 КУпАП, ви маєте право на професійну правову (юридичну) допомогу – за потреби!
  2. Дізнатися, у уповноваженої особи, що ви порушили, у зв’язку із чим вас зупинили, дізнатися про повноваження особи, яка вас зупинила шляхом ознайомлення із документами такої особи.

Ви можете допустити, щоб склали протокол про адміністративне правопорушення і доводити свою невинуватість у судовому засіданні, незважаючи на те, що вину доводить орган, який склав протокол про адміністративне правопорушення.

 Але при цьому, якщо ви дійсно нічого не порушували, забезпечте себе доказами на вашу користь!

  • Зокрема, ви маєте право:
  • Надати письмове пояснення та зауваження по суті вчиненого правопорушення, яке додається (або включається) до протоколу про адміністративне правопорушення і може допомогти вам при розгляді справи у суді.
  • Знімати все, що відбувається на камеру мобільного телефону;
  • Просити свідків, які можуть підтвердити протиправність дій працівників поліції, а також підтвердити таку протиправність у судовому засіданні, для цього потрібно зафіксувати на камеру вашого мобільного телефону їх дані та контактний номер телефону і т.д.
  • Проговорити вголос на камеру, де ви перебуваєте, з якою метою ви рухаєтесь по цій території і все, що відбувається з вами з боку третіх осіб.

Якщо вас визнав суд винним, подавати апеляційну скаргу в порядку статті 289 КУпАП протягом 10 днів з дня винесення постанови судом.

3. Якщо ви вирішили, не пред’являти документи, що посвідчують вашу особу, то маєте розуміти, що в порядку статті 263 КУпАП, працівники поліції будуть мати право застосувати адміністративне затримання особи, яка вчинила адміністративне правопорушення. Таке адміністративне затримання не може тривати більш як три години.

 Якщо у вас виникли запитання -звертайтесь та бережіть себе та своїх рідних!